برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان حجاب یعنی حیای جوان باعفت و آدرس veiling.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
نام آن هیچ فرقی نمیکند. اگر در سالهای پیش چادرهای کرب ناز، ژورژت، کرب کیف، خاویار، الگانس، میتسوبیشی و کریستال بر سر زبان بانوان ایرانی بود امروز کنکن و سایر مارکها معروف شده است، آن هم در سایه غفلت مسئولان صنعتی و ندیدن نیازهای فرهنگی و دینی جامعه زنان کشور توسط صنعتگران.
یکی از شبهات قابل تأملی که از سوی بعضی افراد مطرح می شود این است که بی حجابی من به خودم ربط دارد، اگر آقایان منحرف می شوند نگاه نکنند!
انسان از دیر باز برای حفظ نظام اجتماعی و ادامه حیات بشری خود ناگزیر از وضع قوانین مشخص اجتماعی بوده است. هر چند که این قوانین باز دارنده و ایجاب کننده به خودی خود محدودیت هایی را برای افراد به وجود می آورد، ولی آنچه مسلم است قوانینی که قانون گذاران مصلح و متعهد به مبانی و اصول اخلاقی وضع می نمودند در جهت منافع جمعی انسان ها بوده است، از این رو تخلف و عدم تمکین به این قوانین در بسیاری موارد نه تنها موجبات ضرر به قانون شکن؛ بلکه سلامت روانی و زیستی دیگران را نیز در مواردی به مخاطره می انداخت.
خیلی خوب لباس پوشیده بود ... مانتویی گشاد ... شلوار خوب و مناسب حتی ساق دست هم دستش کرده بود اما موهایش بیرون بود ... حتی یک ذره آرایش هم نداشت ... خیلی هم سنگین راه می رفت و با نامحرم صحبت نمی کرد اما پوشاندن مو را واجب نمی دانست...
حجاب و حیا، دو عنصر زیبنده ظاهر و باطن انسانها همچون سدی محکم و قلعه استوار، افراد را از تهاجم های نفسانی و گزند خواسته های شیطانی مصون نگه می دارند. انسان چه از جنس زن باشد یا مرد، اگر به ماهیت و گوهر درونی خود واقف باشد، این گوهر حیا و حجاب اوست که می تواند مانع دژخیمان شیاطین و تسلط و بهره کشی جنسی دیگران باشد.
پایگاه اطلاعرسانی مقام معظم رهبری: بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دستاندرکاران برگزاری کنگره شهدای ورزش کشور که در تاریخ ۲۱ دیماه ۹۴ برگزار شده بود، صبح دیروز در همایشی که به همین منظور در سالن ۱۲هزارنفری ورزشگاه آزادی برگزار شد منتشر شد. حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با تقدیر از ابتکار جالب بزرگداشت شهدای ورزشکار کشور، تأکید کردند: «لازم است جامعه بداند که فداکاری در راه دین و انقلاب، مخصوص یک قشر خاص نیست و همه اقشار در این مسابقه عظیم و معنوی شرکت دارند».
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیلهی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
ابعاد حجاب در قرآن
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است.
1_ بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن؛
2_ بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است.
این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که می تواند از لغزش ها و گناه های روحی و فکری، مثل کفر و شرک جلوگیری نماید.
یکی از مهمترین ابزارهای شناختی و معرفتی انسان، چشم است. با این همه، همین چشم نیز ممکن است به یکی از مهم ترین ابزارهای شیطانی تبدیل شود و بیشترین آسیب را به انسان و خوشبختی فردی و جمعی او بزند. انسان همان طور که نسبت به خود مسئول است و باید پاسخگو در پیشگاه خداوند باشد، نسبت به اعضا و جوارح خود نیز مسئول است. همین مساله موجب شده تا احکام خاصی درباره هر یک از اعضا و جوارح در اسلام مطرح شود.
نویسنده در این مطلب به مساله نگاه و نظر در اسلام و حدود و مرزهای آن براساس آموزههای قرآنی پرداخته است. از نظر نویسنده عفت اجتماعی یکی از مهم ترین مباحث درحوزه نظر و نگاه است که لازم است به این حوزه توجه ویژهای مبذول شود. مسئولیت انسان در قبال اعضا وجوارح انسان در میان آفریدههای الهی به سبب ویژگیهایی چون علم، اراده، اختیار، قدرت و مقام خلافت، دارای مسئولیتهای گوناگونی در قبال خود و دیگران است. یکی از مسئولیتهای انسان در قبال خود و جوارح و اعضایش است. این بدان معنا خواهد بود که هر شخصی میبایست رفتاری ویژه را در پیش گیرد که به عهده او گذاشته شده و این گونه نیست که آزادی اثبات شده در چارچوب قدرت و اراده و اختیارش، مطلق باشد، بلکه در چارچوب محدودیتهای عقلانی و وحیانی است.
براساس آموزه هاى وحیانى اسلام و براساس نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه انحراف جنسى جوانان، یکى از مهم ترین و قوى ترین محّرک هاى غریزه جنسى، محّرک هاى دیدارى هستند. در روایتى از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده است که:
«إنَّه کَان جالسا فى أصحابِه فَمرَّتْ بِهمْ إمرأةٌ جَمیلةٌ فَرَمقَها الْقومُ فقالَ إنّ اَبصارَ هذهِ الْفحولِ طَوامحُ وَ ذلِک سَببُ هبابها.1 روزى حضرت على علیه السلام در بین اصحاب خود نشسته بودند. زن زیبایى از جلو آن ها عبور کرد. پس گروهى آن زن را ورانداز کردند، حضرت فرمود: چشمان این مردان نظرباز است و همین نظربازى چشمان، سبب هیجان و تحریک جنسى است.
اگر چه محرک هاى جنسى دیدارى مصادیق متعدد و فراوانى دارند و دیدن بدن نامحرم، دیدن انواع و اقسام زینت هاى طبیعى و غیر طبیعى زنان، دیدن انواع ارتباط هاى جنسى در قالب عکس، فیلم هاى ویدیویى، سینمایى، ماهواره اى، اینترنت و غیره را در بر مى گیرد، ولى به تناسب موضوع این اثر، آن نوع از محرک هاى جنسى دیدارى که ارتباط مستقیم با سر و وضع ظاهرى بدن و پوشش دارند، بیش تر مورد بحث قرار مى گیرد و برخى از آموزه ها و توصیه هاى دینى در این باب ذکر مى گردد. همان گونه که پیش از این گذشت، چون مردان بیش تر از زنان نسبت به محرک هاى چشمى حساس هستند، بنابراین، مخاطب این آموزه ها بیش تر پسران جوان و مردان خواهند بود.
یکی از بخش های مهم تربیت، تربیت فرزندان است که قرآن در سوره های متعدد و در ضمن بیان سرگذشت انبیا و فرزندان آنان (حضرت نوح، ابراهیم، یعقوب، یوسف و...) به مسائل تربیت فرزند (اهمیت، محور ها، شیوه ها و...) آگاهی داده است.
اوج آموزه های قرآن در این زمینه در سوره لقمان است که خداوند متعال به صورت مستقیم محورهای مختلف تربیتی را از زبان لقمان خطاب به فرزندش بیان نموده است.
پاسخ به دو پرسش قرآنی
پرسش اول: محدوده ی نگاه به نامحرم از دیدگاه قرآن کریم چیست؟
آیه ی شریفه ی «قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ، ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ، إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» از نحوه ی روابط اجتماعی زن و مرد و نگاه آنان به یکدیگر می گوید. آنچه در این زمینه به عنوان دین در لایه های جامعه است ، بیشتر تحریفی معنوی از دین است و این آیات با آن فرهنگ عامیانه گری در تعارض است.
مراجع عظام و عالمان اسلامی برای وجوب پوشش بانوان به قرآن، سنت پیامبر(ص)، روایات معصومان و سیره زنان مسلمان (سیره مسلمین) استناد کردهاند که به مواردی از آنها اشاره میکنیم:
به تازگی شایستهترین دختر جهان در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد، این برنامه به صورت زنده از روسیه پخش شد و طبق آمارها حدود یک میلیارد بیننده از ۱۹۰ کشور جهان داشت!
آن زمانی که دختران در هنگام بیرون آمدن پوشیه بر صورت داشتند هیچ صورت زنی پیدا نمیشد. زیاد دور نرو؛ اره همین شش هفت دهه پیش بود که بانوان متدین ما به دلیل ممنوعیت حجاب…
یک روز که از مدرسه برگشتم دیدم مامانم و خواهرم قراره به خیابان بروند تا برای خواهرم چادر مشکی بخرن.من هم که چند وقتی بود اعلام می کردم که دوست دارم مثل خواهرم چادر بپوشم اون روز دیگه پامو تو یه کفش کردم که منم می خوام چادری بشم…
من در یک خانواده مذهبی به دنیا اومدم پدر و مادرم به حجاب و حدود مسائل شرعی خیلی اهمیت میدادند، حجاب رو زودتر از نه سالگی شروع کردم لباس هام بلند و موهام پوشیده بود اما…
قصه قصه دختری است که ثابت کرد همه دختران می توانند پله های ترقی را با میل خویش بالا روند و از مردان رشد یافته روزگارشان سبقت بگیرند و یاد بگیرند زیبایی را درونی کنند. این موارد نشان می دهد دختران ما نیاز به یک الگوی بی همتایی همچون حضرت معصومه(ص) دارند.
امام موسی بن جعفر(ع) دختران زیادی داشت که همگی متقی و فرهیخته بودند و هم اکنون مزار هر کدامشان عبادتگاه و فرهنگسرایی برای مردمانی از اهل بهشت است. اما ماجرای حضرت معصومه(ص) متفاوت از سایر دختران بلکه سایر امامزاده های قبل و بعد از ایشان بود. حضرت معصومه(ص) امتیازاتی دارد که او را به حضرت زهرا(ع) شبیه می سازد و از حد یک امامزاده ی مقدس تا حد یک انسان معصوم بالا می برد، طوریکه لقبش از سوی امام معصوم، معصومه شد. در سالروز وفات حضرت معصومه(ص) به زندگینامه دختری می پردازیم که یکی از ویژگیهای متفاوت ایشان «رشد یافته بودن»در آن روزگار است.
در محیطی که سازمان ها برای جلب مشتریان رقابت می کنند، رضایت مشتری عاملی کلیدی در کسب برتری و موفقیت سازمان است؛ چرا که موجب سودآوری و وفاداری مشتری به سازمان می شود. رضایت مشتری، واکنشی احساسی است که از تعامل با سازمان با مصرف محصول حاصل می شود. رضایت، از درک تفاوت بین انتظارات مشتری و عمکرد واقعی سازمان در خدمت رسانی حاصل می شود و نشان می دهد که محصول با خدمات سازمان تا چه سطحی نیازها و انتظارات مشتری را برآورده کرده است. توانایی جذب مشتریان به چند دلیل اهمیت دارد، اولاً، مشتریان ناراضی، علیه سازمان تبلیغ منفی می کنند؛ ثانیاً، بین رضایت مشتری و وفاداری و سودآوری، رابطه قوی و مثبت وجود دارد.مساجد نیز، که سازمانی غیر انتفاعی و مذهبی اند، از این موضوع مستثنا نیستند و اگر در آنها نسبت به خواسته ها و انتظارات مراجعان(نمازگزاران و جوانان) بی توجهی شود، رضایت و وفاداری آنها نسبت به این اماکن کمتر می شود و تمایل کمتری به شرکت در برنامه های مساجد دارند. متأسفانه، در بعضی از مساجد بی توجهی نسبت به خواسته مردم، به خصوص جوانان و نوجوانان و همچنین تعصب شدید به برنامه های سنتی، باعث شده آن ها به تدریج از مساجد فاصله بگیرند و نسبت به گذشته، برای این اماکن اهمیت کمتری قایل شوند. گذشته از این، ممکن است افرادی که به دلایلی از مساجد فاصله گرفته اند، بردیدگاه افراد دیگر، تأثیر گذاشته و آن ها را نیز به مساجد بدبین کنند (یازرلو و ابراهیمیو عباسی،1392،ص2).
سرکلاس بحث این بود که چرا بعضی از پسرهایی که هر روز بایک دختری ارتباط دارند، دنبال دختری که تا به حال با هیچ پسری ارتباط نداشته اند برای ازدواج می گردند! اصلا برایمان قابل هضم نبود که همچین پسرهایی دنبال این طور دخترها برای زندگیشان باشند!
این وسط استادمان خاطره ای را از خودش تعریف کرد: ایشان تعریف میکردند من در فلان دانشگاه، مشاور دانشجوها بودم، روزی دختری که قبلا هم با او کلاس داشتم وارد اتاقم شد، سر و وضع مناسبی از لحاظ حجاب نداشت، سر کلاس هم که بودیم مدام تیکه می انداخت و با پسرا کل کل می کرد و بگو بخند داشت، دختر شوخی بود و در عین حال ظاهر شادی داشت.
پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش، آرایش و خودنمایی کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند. ۱- پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: کسی که نظر به نامحرم را از خوف خداوند ترک کند، خداوند به او ایمانی عطا میکند که شیرینی آن را در قلبش مییابد.
1. برخلاف تصور عموم مردم، چادر و مقنعه قدمتي ديرينه دارد. مقنعه يا روسري، يكي از دو پوشش حضرت حوّا، همسر حضرت آدم عليه السلام است. چادر نيز از دير باز به ويژه در ايران استفاده مي شده و از لباس هاي سنّتي و باستاني زنان ايران به شمار مي آمده است.1
2. واجب بودن پوشش بيشتر زن نسبت به مرد، حكمت هاي فراواني دارد كه بر اساس تفاوت هاي دقيق و عادلانه جسمي و روحي اين دو جنس استوار است و از اساس در راستاي حفظ عفاف و پاكي جامعه اسلامي، محافظت از ارزش، امنيت، سلامت و حقوق شخصي زن بوده و در درجه اول به نفع خود اوست.
3. مقنعه و روسري كه زنان ايراني از آن استفاده مي كنند، ريشه مذهبي دارد و البته پيش از اسلام نيز در ميان زنان جزيرة العرب معمول بوده است. خداوند تعالي در آيه 31 سوره مبارك نور، با تبيين حدود پوشش زن، كيفيت پوششي آن را تصحيح فرمود.
بر اساس اين آيه شريف و با توجّه به كلمات مفسّران و احاديث معصومان عليهم السلام، مقنعه پوششي است كه زن براي پوشانيدن سر، مو، گردن و سينه از آن استفاده مي كند. كاركرد اين پوشش، پنهان ساختن قسمتي از زيبايي و جاذبه هاي زن از نگاه مردان نامحرم و به منظور پيش گيري از تحريك مردان و حفظ امنيت و آرامش زنان است. تبادر ذهني زنان عرب از واژه خِمار، مقنعه با رنگ مشكي بوده است. بر اساس ويژگي هاي روان شناختي نيز رنگ مشكي، سازگارترين رنگ با حكمت و فلسفه حجاب زن به شمار مي آيد.
جمعی از زنان یزد در نامه ای به مجلس شورای ملی از ظلم و ستمی که در دوره رضا خان در پی دستور الزامی شدن کشف حجاب، رفته است، گزارش داده اند. رضاخان برای مدرنیزاسیون کشور و غربی کردن ایران و ایرانی متأثر از روشنفکران ایرانی چون فروغی، علی اصغر حکمت و دیگران خواستار تلبس زنان و دختران ایرانی به لباس زنان غربی می شود. این دستور به صورت ابلاغیه به همه نقاط ایران ارسال شده و در آن متخلفین مستوجب مجازات و اهانت شناخته می شوند، این نامه تصویری است که در نقاط بسیاری از کشور در روزهای حکمرانی رضاخان پهلوی رخ داده است...
استكبار جهانى براى دستيابى به ذخاير انسانى و اقتصادى كشورهاى اسلامى, سد استوارى را در مقابل خود احساس نمود كه ريشه در هويت دينى, ارزشهاى معنوى و بنيانهاى عقيدتى مسلمانان اين نواحى داشت و براى جدا كردن مردم از چنين عامل عزت و اقتدار مذهبى, تصميم گرفت فرهنگ و سنن مسلمين را مورد تهاجم و يورش تخريبى خود قرار داده تا سلطه سياسى ـ اقتصادى خود را بر ملل مسلمان تإمين كند. به سستى كشانيدن اصالتهاى دينى, ترويج فرهنگ غرب و مسخ هويت اعتقادى, از ابزارهاى اين حركت تخريبى بود.
مسألهی آزادی امری است که بنا بر فطرتِ انسان برای او باید فراهم باشد چون انسان بالوجدان مییابد که اختیار دارد و دوست دارد که آزاد باشد، بنابراین همهی جوامع سعی بر ارائهی آزادی به نحو احسن دارند لکن سؤالی که در این بین مطرح میشود این است که چه چیز ملاک بهتر بودن آزادی است؟ و در واقع چه چیز باعث میشود که یک جامعهای را نسبت به جامعهای دیگر آزادتر بدانیم؟ آیا پهنای باند آزادی جوامع ملاک بهتر بودن آزادی است یا اینکه آن افق و خاستگاهی که میخواهیم با آزادی به آن برسیم مبنای آزادی را معلوم میکند؟ آیا آزادیِ مطلق امری پسندیده است یا برعکس محدود بودن انسان در بعضی موارد لازم است و برای نیل جامعه به سعادت ضروری است؟ و در نهایت آیا به طور مثال جوامع اسلامی با امر حجاب، آزادی افراد جامعهی خود را از آنها گرفتهاند یا اینکه باعث آزادی آنها شدهاند؟
حجاب از ضروريات اسلام است. فقهاى شيعى، بلكه همه علماى دين از صدر اسلام تاكنون با توجه به دلايل نقلى (آيات و روايات) و عقلى، به وجوب حجاب حكم كرده و آن را از احكام مسلّم و ضرورى اسلام دانستهاند. (1) و در تشريح دليلها و حكمت آن رسالهها و كتابهاى فراوانى نگاشتهاند.
بر خلاف پندار، برخى از روشنفكران سكولار، حجاب در ايران باستان و ديگر ملل گوناگون جهان، پيش از اسلام، نيز وجود داشته است. به گفته «ويل دورانت» حجابى كه در ميان قوم يهود وجود داشته خيلى سختتر از اسلام بوده است.
جامعهی ایران تا قبل از آشنایی درباریان با فرهنگ غرب، فضایل سنتی خود را محفوظ نگاه میداشتند، حتی در حرمسراها زنان از قواعد مذهبی چشم نمیپوشیدند، حتی جماعتی در حرمسراها بودند كه شئون اساسی را به زنان یادآوری میكردند. فقط پس از مسافرتهای فرهنگ ناصرالدین شاه وهن زننده در این زمینه وارد شد.
بطور طبیعی ظهور زن در عرصهی حیات ملی ایرانیان همراه حضور مرد در این سامان است، از بدو آفرینش تا به امروز، پیوستگی و وابستگی این دو به یكدیگر هویدا است
آغاز رسمي کشف حجاب در 7 دي ماه 1314 شمسي به عنوان يک واقعه مهم در تاريخ معاصر کشور محسوب مي شود. تاکنون در اندک پژوهش هاي انجام شده ، برخي ابعاد و زواياي اين واقعه مورد بررسي قرار گرفته است، ولي درباره پيامدهاي اجتماعي و به خصوص اقتصادي آن پژوهش مستقلي صورت نگرفته است. اين نوشتار بر آن است که با استناد به حجم انبوه اسناد منتشر شده، اين ابعاد از واقعه کشف حجاب را مورد بازکاوي قرار دهد.
آن روز دختران این مرز و بوم از شرم بی حجابی به تلخی گریستند . وقتی در سال 1285 شمسی فرمان مشروطه از سوی مظفرالدین شاه امضاشد ، برخی به امید برقراری عدالت خانه ، سر از پا نمی شناختند و گروهی دیگر مرموزانه با مردم امیدوار ، هم نوایی می کردند ؛ اما به ساده دلی آن ها می خندیدند والبته شمار بسیار کمی نیز ، نگران ، آینده را تاریک می دیدند . از همان زمان که گروهی به اروپا رفتند ، به جای طرحی برای پیشرفت ایران ، کلاه و کراوات آوردند ، آن گروه بسیار کم فهمیدند ، این جمع از فرنگ برگشته ، دلشان در آن جا مانده و تا مردم ، میهن ، دین و ایمان این مملکت را شبیه لندن و پاریس تغییر ندهند ، دست بردار نخواهند بود . روزگار ، چه پرشتاب همه چیز را روشن کرد و پیش بینی آن گروه بیداردل امثال شیخ فضل الله نوری درست از آب درآمد !
خانوووووووم….شــماره بدم؟؟؟؟؟؟ خانوم برسونمت؟؟؟؟؟؟؟ خانوم چند لحظه از وقتتو به مــــا میدی؟؟؟؟؟؟
اینها جملاتی بود که هر روز دخترک در طول مســیر خوابگاه تا دانشگاه می شنید! بیچــاره اصـلا” اهل این حرفـــــها نبود… این قضیه به شدت آزارش می داد.تا جایی که چند بار تصـــمیم گرفت بی خیــال درس و مــدرک شود و به محـــل زندگیش بازگردد.
روزی به امامزاده ی نزدیک دانشگاه رفت… شـاید می خواست گله کند از وضعیت آن شهر لعنتی….! دخترک وارد حیاط امامزاده شد…خسته… انگار فقط آمده بود گریه کند…دردش گفتنی نبود….!!!!
رفت و از روی آویز چادری برداشت و سر کرد… وارد حرم شدو کنار ضریح نشست. دیوارهای اطراف ضریح توجه دخترك را به خودش جلب كرد روی یكی از آنها این آیه از قران مجید نوشته شده بود:
حجاب تنها گنجی است که تمام نشدنی ست..
حجاب حفاظی است درمقابل تیرهای زهرآگین چشم نامحرم...
حجاب یعنی حجاب نه هیچ چیز دیگر...
امام علی(ع) در وصیت خویش به امام حسن(ع) فرمود:با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می دهی،چشم آنان را از حرام و هوس باز دار چرا که حجاب برای آنان ثبات و آرامش بیشتری به ارمغان می آورد.از خروج بی رویه زنان از منزل جلوگیری کن زیرا مفاسد دارد و اشخاص نامطمئن را در خانه بر آنان وارد نکن.نامه31
براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ ياري رسانيد .باتشکر